Ja

Ik wil de Leaders Online nieuwsbrief ontvangen.

Wat leuk dat je je hiervoor aanmeldt. Vul hieronder de gegevens in en je ontvangt voortaan elke editie.

Het invullen van de beide velden is verplicht.

Naam
E-mail
Verzenden

Wil je eerder verschenen edities lezen?
Ga hiervoor naar onze nieuws pagina.

Sluiten

Vier tips
voor een brede blik

Ofwel: waarom een rode auto niet opvalt

Concurrentie draait om vernieuwing en innovaties, om ontdekkingen en nieuwe inzichten. Nieuwe partijen blijken ineens een concurrent te zijn - denk aan de introductie van Tom Tom, die uitgeverijen van kaarten verraste. Of kijk eens naar dit filmpje van Tesco - dat een totaal nieuwe manier van boodschappen doen introduceerde. 

 

In een wereld die nooit stil staat en steeds sneller verandert is het belangrijk om ook als leider niet te stoppen met leren en nieuwe ervaringen op te blijven doen. 


FOCUS

Het menselijk brein heeft een typisch kenmerk waardoor het vaak juist lastig is om open te staan voor nieuwe ervaringen. Wanneer je je concentreert op een bepaalde taak, dan heb je geen aandacht voor allerlei andere dingen om je heen. Hoe vaak is het je overkomen dat je van je werk naar huis bent gegaan, in gedachten nog je werk of een lastig gesprek, en dat je ineens thuis blijkt te zijn? Eigenlijk heb je geen idee wat er onderweg is gebeurd. Psychologen noemen dit "inattentional blindness". Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor dit fenomeen:

  • Opvallendheid: 
    de mate waarin een object opvalt door zijn kenmerken (die ambulance met zwaailicht zie je wel onderweg); 
  • Mentale belasting:
    hoeveel heb je aan je hoofd? wanneer je je aandacht richt op iets, dan heb je automatisch minder aandacht voor andere dingen. Bijvoorbeeld: zit je te praten met een medepassagier tijdens het autorijden, dan heb je minder aandacht voor het autorijden zelf; 
  • Verwachtingen:
    wanneer je verwacht dat er iets gaat gebeuren, dan heb je minder aandacht voor andere dingen. Bijvoorbeeld wanneer je bij de carpoolplek staat te wachten op een vriendin die het laatste stuk meerijdt. Je ziet haar niet staan - ze is met de auto van iemand anders naar de carpoolplek gekomen. Jij zocht een grijze kleine, ze is met een rode grote. Vooral ervaren mensen hebben last van dit fenomeen in hun werk: je weet wat je kunt verwachten in situaties en waar je op moet letten. Daardoor zie je andere (soms belangrijke) details niet meer. 
  • Capaciteit:
    hoeveel aandacht je nodig hebt om een taak af te ronden. De ervaren autorijder rijdt op de automatische piloot naar zijn werk, als je net gisteren je rijbewijs hebt gehaald let je op elk detail. Hoe minder capaciteit de taak van je vraagt - hoe groter de kans dat je iets mist.

 

Het gebeurt niet alleen met autorijden, dat " inattentional blindness' - ook in je werk is het regelmatig aan de orde. En wees er zeker van - het gebeurt bij iedereen! Ook bij jou en je teamleden. Alleen - al je teamleden hebben een andere "blinde vlek". Want, de een is meer ervaren dan de ander, of heeft andere ervaringen dan de ander. In je eentje kun je de hele situatie niet overzien - maar gezamenlijk wel!


IN JOUW PRAKTIJK

Hoe kun je er nou voor zorgen dat je een brede blik houdt - en open staat voor andere inzichten?

  • Wees je bewust ervan dat je een blinde vlek kunt hebben.
    Sta tijdens teambijeenkomsten stil bij de vraag wat jullie misschien missen - en vraag het eens aan degene met de minste ervaring! Hij of zij kan juist door zijn gebrek aan ervaring zien wat de experts missen. Zorg dat je diversiteit hebt binnen je team en maak gebruik van elkaars verschillen. 
  • Luister naar anderen.
    Iiedereen kan waarde aan jouw wereld toevoegen wanneer je naar hen luistert! Uit onverwachte hoek krijg je verrassende inzichten. De klant die een klacht heeft, de administratief medewerker, de onderzoeker die nooit wat zegt: ze willen je graag helpen als je vraagt naar hun inzichten. 
  • Maak gebruik van andere expertises dan binnen je eigen team.
    Haal je inspiratie uit nieuwe bronnen. Nodig eens iemand uit van een heel ander vakterrein. Vaak zijn de meest krachtige nieuwe ideeen dingen die in een andere branche al jaren worden gebruikt. Zo heeft een kinderziekenhuis in Londen zijn procedures aangepast op basis van de pit stops van Ferrari's Formule 1 racers! Een ander voorbeeld is "Sneller beter", waarbij minister Hoogervorst van Volksgezondheid aan Peter Bakker, destijds CEO van TNT Post, vroeg om de logistieke functie van de gezondheidszorg te analyseren. Van zorg had hij geen kennis - wel van dingen efficiënt organiseren. 
  • Of ga met je afdeling van een tentoonstelling.
    Probeer te bedenken wat het voor je branche kan betekenen. En nu niet gelijk roepen dat je daar geen tijd voor hebt - sta juist open voor de nieuwe mogelijkheden! :-)

 

Dit artikel heeft eerder in onze nieuwsbrief Leaders Radar gestaan. Wil jij onze artikelen niet missen? Meld je hier aan voor de nieuwsbrief. 

Nieuws

Leaders radar!

Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief