Ja

Ik wil de Leaders Online nieuwsbrief ontvangen.

Wat leuk dat je je hiervoor aanmeldt. Vul hieronder de gegevens in en je ontvangt voortaan elke editie.

Het invullen van de beide velden is verplicht.

Naam
E-mail
Verzenden

Wil je eerder verschenen edities lezen?
Ga hiervoor naar onze nieuws pagina.

Sluiten

Social media en HR: "A match made in heaven?"

Social media: instrument voor HR

Steeds vaker hoor je dat HR-specialisten zich oriënteren op de mogelijkheden van social media. Dat ligt voor de hand wanneer het gaat over werving en selectie, maar zijn er meer mogelijkheden? Kunnen social media een bijdrage leveren aan de doelstellingen die je als HR manager wilt leveren? Daar duiken we in dit artikel wat dieper op in.

 

Tip: dit artikel is wat langer dan gebruikelijk. Heb je daar nu geen tijd voor? Lees dan hier de samenvatting.


"welk doel wil je bereiken?

Ter voorbereiding van dit artikel spraken wij met Tim Cornelissen, momenteel HR-functionaris bij de politie Utrecht. Binnenkort start hij als HR specialist bij Akzo Nobel. Tim is afgestudeerd in Human Resourcemanagement en twintiger - opgegroeid met digitale mogelijkheden en gebruiker van verschillende social media.

Hij herkent de trends dat HR steeds vaker social media oppakt. Tim: "Veel HR mensen pakken social media op. Vaak echter ontbreekt het bedrijfseconomische aspect. Ze kijken naar het nieuwe en vinden het mooi instrument, maar vergeten soms te kijken naar het nut van social media voor de organisatie. Dan is er weinig begrip vanuit de lijnorganisatie voor het voorstel."
Het is dus belangrijk om duidelijk in beeld te hebben aan welke doelen van zowel HR als de organisatie het gebruik van social media moet bijdragen. Tim: "In één van mijn vorige banen vroeg een HR manager wat we konden doen met social media, zonder daarbij een strategische visie te hebben. Dat is toch een gemiste kans".
Ook andere HR-specialisten zijn er duidelijk over: social media kunnen je helpen wanneer het gaat om specifieke HR - doelstellingen. Daarom bekijken we een aantal doelstellingen van HR en kijken op welke manier je daarbij social media kunt inzetten.


Enkele HR-doelstellingen nader bekeken.

We zoomen in op drie generieke doelstellingen van HR:

  • "De juiste man op de juiste plek"
    Eén van de eerste onderwerpen waar mensen aan denken als het gaat over HR en social media: werving en selectie. Social media worden bijvoorbeeld gebruikt om potentiële medewerkers te "screenen" wanneer ze solliciteren. Maar ook eerder in het wervingsproces worden in toenemende mate social media gebruikt: netwerken van medewerkers worden ingezet om vacatures te verspreiden en onder de aandacht te brengen. Ook maken HR afdelingen gebruik van specifieke bedrijfs-abonnementen van LinkedIn. Vanzelfsprekend is het dan mogelijk om vacatures op je organisatiepagina te plaatsen, maar de service gaat veel verder. Zo kan LinkedIn op basis van de vacature profielen van mogelijke kandidaten voordragen. 
    Met behulp van social media kan HR dus zorgen voor een uitgebreidere pool van mensen om vacatures te verspreiden en een beeld te krijgen van mogelijke kandidaten. 
    Sommige organisaties gaan zelfs zo ver dat zij referenties checken door je Facebook-vrienden te benaderen. 

    Is het checken van referenties al in zo'n stadium bij jullie? Of is dit nog een brug te ver?

  • Optimaal gebruik van de aanwezige kennis van medewerkers. 
    Voor veel organisaties is kennisdeling een prioriteit. Verschillende platformen ondersteunen dat. Denk bijvoorbeeld aan Yammer of Chatter: platformen waarbij mensen documenten met elkaar kunnen delen, ideeën kunnen uitwisselen en elkaar kunnen "volgen".
    HR kan een trekkersrol hebben als het gaat om het stimuleren van kennisdeling en het faciliteren van het gebruik van een dergelijk platform. Dit faciliteert dat mensen elkaar kunnen leren kennen en elkaar makkelijk kunnen vinden.

  • Medewerkers informeren en betrekken over reorganisatietrajecten. 
    Veel organisaties zijn volop in beweging en moeten reorganiseren als gevolg van marktveranderingen en de economische crisis. HR is daarbij op allerlei manieren betrokken. 
    Het gebruik van een intern platform kan hier helpen bij het betrekken en informeren van medewerkers. Medewerkers kunnen vragen aan elkaar en het management stellen, leidinggevenden kunnen berichten plaatsen over het waarom van de koerswijzingen. Hierbij geldt wel een belangrijke waarschuwing: het is lastig om twee stappen tegelijk te zetten. Ga dus niet én social media introduceren en tegelijkertijd een reorganisatie in gang zetten, maar probeer het stapsgewijs te doen.


Social media en generatieverschillen

Veel mensen hebben het beeld dat social media iets is voor jongeren. Wij zien dat babyboomers en generatie X moeite hebben om de aansluiting te vinden met social media. "Social media, daar begin ik niet meer aan" horen we dan.
Tim Cornelissen herkent die aarzeling. "Nieuwe flitsende dingen worden afgedaan met ‘In onze tijd was dat niet nodig'. Mensen staan er niet open voor. Juist voor hen is het belangrijk dat je kan laten zien waarom het beter is dan de huidige werkwijze. Je moet de generatie laten zien dat het sneller en effectiever kan."
Andersom ziet Tim ook dat de jongere generatie wat kan leren van de oudere generaties. "Jongeren zitten snel en veel op hun telefoon. Het werkelijke sociale werk - contacten leggen en communiceren met collega's - doet juist de oudere generatie. Jongeren sluiten zich wat eerder af en zich richten op hun eigen netwerk, en missen daardoor de aansluiting met hun eigen organisatie en collega's. Daar kunnen ze wel wat van leren!"

 

Hij is van mening dat het nodig is om die kloof tussen wel en niet-gebruikers van social media te dichten - tenminste, wanneer dat een bijdrage kan leveren aan de organisatiedoelstellingen. HIj ziet daarbij een rol voor HR weggelegd. Bijvoorbeeld door onder andere workshops te laten geven en mensen te informeren.


Zichtbaarheid van HR binnen de organisatie

Tim stelt: "Social media bieden een kans om de zichtbaarheid van HR binnen de organisatie te verhogen. HR heeft een goede positie om op dit onderwerp een trekkersrol op te pakken: het proces te begeleiden en de discussie te trekken. HR zou de lijnorganisatie moeten stimuleren om mensen te helpen de nieuwe slag te maken. HR moet een brug slaan tussen wat de manager wil en wat de medewerker kan."


"Social: daar moet je als HR ook wel aan!"

Er zijn veel mogelijkheden voor het gebruik van social media binnen HR. Kijk eerst wat je specifieke doelstelling is, daarna of en zo ja op welke manier social media daarbij een rol kunnen spelen. Wil je meer weten hoe je social media voor jouw organisatie kunt inzetten? Neem dan contact met ons op.

 

Nieuws

Leaders radar!

Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief