Ja

Ik wil de Leaders Online nieuwsbrief ontvangen.

Wat leuk dat je je hiervoor aanmeldt. Vul hieronder de gegevens in en je ontvangt voortaan elke editie.

Het invullen van de beide velden is verplicht.

Naam
E-mail
Verzenden

Wil je eerder verschenen edities lezen?
Ga hiervoor naar onze nieuws pagina.

Sluiten

Manfred van Doorn AND Leaders Online

This is the AND

Begin dit jaar publiceerde leiderschapstrainer Manfred van Doorn zijn nieuwe boek "This is the AND". Op beeldende wijze geeft hij een kijkje in de ontwikkelingen die op dit moment in de maatschappij gaande zijn. Ontwikkelingen die op het eerste gezicht soms paradoxaal lijken en toch goed samen gaan. Na het lezen van het boek zaten we met een paar vragen. Wat betekent dit nu voor de leidinggevende van vandaag, hoe kan hij in zijn huidige situatie al voorbereiden op de economie van morgen? We gingen erover in gesprek met Manfred en delen graag de antwoorden die we kregen!


This is the AND

Het fossiele tijdperk is voorbij - we gaan een nieuwe periode in. Die nieuwe economie, die kenmerkt zich door inclusief denken. Niet langer "of-of", maar "en-en". Dat is het uitgangspunt van het boek.
Hoe ziet die nieuwe toekomst er dan uit volgens Van Doorn? We geven je de highlights:

 

  • Netwerksociety
    De maatschappij wordt een globale netwerkmaatschappij: iedereen is dichtbij, ook wanneer hij aan de andere kant van de wereld is. Er ontstaat een nieuwe vorm van relaties, waarbij mensen online vrienden zijn zonder elkaar ooit in levende lijve te hebben ontmoet - denk maar aan initiatieven als couchsurfing, waar mensen bij elkaar logeren of online spelen die wereldwijd worden gedaan, zoals World of Warcraft;
  • Zingeving 
    Mensen zijn op zoek naar zingeving en willen een bijdrage leveren aan een groter geheel. Dat zoeken ze in hun werk en in hun vrije tijd. De hoogte van de winst of het inkomen vinden mensen minder belangrijk dan het antwoord op de vraag "doet het er toe?" 
    Voor organisaties wordt het belangrijk om duidelijk te maken wat hun toegevoegde waarde is, wat zij willen betekenen in de maatschappij. Daarmee weten ze mensen aan zich te binden - als klant, als medewerker, vrijwilliger of op andere manier.
  • Overheid of particulier?
    Particuliere trekken thema's die in het (recente) verleden bij de overheid zijn belegd naar zich toe. Denk aan buurtzorg NL, het Clinton Climate Initiatief, projecten om de leefbaarheid in de stad of de wijk te verbeteren. 
  • Van "piramide" naar "pannenkoek"
    Organisaties worden platter en krijgen een netwerkstructuur. Mensen willen autonoom en zelfstandig samenwerken met anderen. Kleine cellen werken zo met elkaar, binnen organisaties en daarbuiten ten behoeve van het grotere geheel: namelijk het doel dat de units met elkaar verbindt. 

Nieuwsgierig naar het gesprek? Kijk hier!

 

 

Onze tips

Wil jij jezelf en je organisatie voor deze nieuwe toekomst in de startblokken brengen? We geven je een paar tips:

 

  • Zorg voor een duidelijk, verbindend verhaal. 
    Wat wil jouw organisatie bieden, waarin gaat zij verschil maken? Maak het duidelijk. 
  • Begrijp de wereld van social media. 
    Het is de manier waarop mensen in de toekomst communiceren.
  • Faciliteer samenwerking over de grenzen van je afdeling of organisatie heen. 
    Probeer het te ondersteunen, verbindt mensen met elkaar. 
  • Herken je de inzichten, maar houden je collega's vast aan de ourde, vertrouwde traditionele beelden? Zoek medestanders, binnen of buiten je organisatie. 

Wil je een keer met ons sparren over de nieuwe ontwikkelingen en hoe je daarmee binnen jouw organisatie kunt omgaan? Neem dan contact met ons op.

 

 

Leer door ervaring

Van Doorn heeft tijdens zijn loopbaan een schitterende collectie filmfragmenten verzameld. De rode draad in die fragmenten? Het zijn allen momenten waar je ziet dat mensen elkaar beïnvloeden of zichzelf overstijgen. De fragmenten kunnen je inspireren of tot denken brengen. Daarom heeft Van Doorn een nieuw initiatief: movielearning. 
Op de website kun je allerlei voorbeelden van fragmenten zien, voorzien van een introductie waarin wordt uitgelegd wat de relevantie van het betreffende fragment is. Ook tijdens de leiderschapscyclus Visie Op-Leiding gebruikt hij de beelden. Aan de hand van de filmfragmenten krijg je een toelichting op leiderschap.

 

Wil je het boek van Manfred, This is the AND, lezen? Dat kan hier.

Dit artikel heeft eerder in onze nieuwsbrief Leaders Radar gestaan. Wil jij onze artikelen niet missen? Meld je hier aan voor de nieuwsbrief. 

Nieuws

Leaders radar!

Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief