Ja

Ik wil de Leaders Online nieuwsbrief ontvangen.

Wat leuk dat je je hiervoor aanmeldt. Vul hieronder de gegevens in en je ontvangt voortaan elke editie.

Het invullen van de beide velden is verplicht.

Naam
E-mail
Verzenden

Wil je eerder verschenen edities lezen?
Ga hiervoor naar onze nieuws pagina.

Sluiten

Hoe ziet het nieuwe leiderschap eruit?


Charlie Chaplin liet in een grappig
filmpje zien hoe het werken in een hiërarchische fabriek vroeger was. De leidinggevende heeft overzicht van het reilen en zeilen in de fabriek, de middenmanager deelt opdrachten uit en de medewerker mag alleen maar opdrachten uitvoeren.

Dit is een samenvatting - het volledige artikel vind je hier.

 

Inmiddels is veel veranderd:

  • Medewerkers hebben hogere opleidingen en doen meer kenniswerkzaamheden. We hebben ook een andere relatie met onze werkgevers: we werken als ZZP-ers, freelancers, met tijdelijke aanstellingen, wisselen met enige regelmaat van werkgever. Kortom, er zijn nieuwe samenwerkingsverbanden tussen medewerker en organisatie.
  • De wereld is veel transparanter geworden. We delen veel met elkaar op social media: niet alleen hoe het met ons gaat, maar ook wat we weten, kennis en contacten, 24/7, in binnen en buitenland.
  • Tegelijkertijd is het belang om te innoveren groter dan ooit. Niet alleen om kosten te besparen en sneller te worden zoals in Chaplins tijd, ook om je te onderscheiden van je concurrenten. Bovendien zijn de vraagstukken die we met elkaar moeten oplossen over energie, milieu, beschikbaarheid van grondstoffen, gezondheid en vrede complexer geworden in de loop der jaren. Je kunt ze niet alleen oplossen, we hebben elkaar hard nodig.

Industrialisatie en de hiërarchie hebben ons veel gebracht. Maar nu staan we, met internet, de digitalisering en de opkomst van social media voor een nieuwe periode van werken en organiseren. Een periode waarin we niet langer een vrijwel onzichtbare schakel in het grote geheel zijn. Een periode waarin innovatie en ondernemerschap de boventoon voeren. Waarin kenniswerkers projectmatig samen werken in netwerkverbanden en we allen zoeken naar het kleine, de menselijke maat. Social media maken de wereld weer klein, een dorpsplein. Een wereld die vraagt om nieuw leiderschap.

 

Nieuw leiderschap


Die nieuwe leider is een bruggenbouwer. In het nieuwe leiderschap draait alles om het creëren van een groep, een groep waarin mensen leren van elkaar en op de hoogte zijn van het reilen en zeilen. Waar mensen samen werken - letterlijk: samen werken. Waarin mensen betrokken zijn bij de organisatie, zich verbonden voelen aan de organisatie. Een goede leider houdt aansluiting met de groep en is - veel meer dan in een hiërarchie - lid van het team, van de groep. Een paar tips om dat te kunnen doen:

 

  • Wees transparant
    Social media en digitale tools bieden (mits goed geïntroduceerd en geïmplementeerd) mogelijkheden voor betere samenwerking - een sleutel voor het succes van de organisatie. Techniek is natuurlijk geen wondermiddel om dingen te veranderen. Het is een instrument om de transparantie en samenwerking te bevorderen. Dat wil nog niet zeggen dat wanneer je een nieuw instrument introduceert iedereen ook open en transparant durft te zijn. Je zult als leider het voorbeeld moeten geven.

  • Heb een open houding
    Geef ruimte en vertrouwen. Wanneer jij dat als leider doet, creëer je een sfeer en cultuur waarin leren voorop staat. Zo kun je samen verder ontwikkelen - gaan de ideeën en de innovatie stromen. Gaat er iets fout? Benut het en leer er van. Geef mensen vertrouwen en probeer de beheersing los te laten. Wees ook open naar de buitenwereld. Laat zien waarmee je bezig bent. Alleen dan krijg je samenwerking over de grenzen van je eigen organisatie voor elkaar. Dat kan met je klant - zoals Lays dat aan klanten vraagt welke smaak de nieuwe chips moeten hebben of Lego waar je nieuwe ontwerpen kunt voorstellen - of met een partner uit de productieketen.

  • Werk met een netwerkstructuur
    De vraagstukken die we vandaag de dag tegenkomen gaan niet langer om het verhogen van productie, maar om vernieuwen en omgaan met verandering. Om vraagstukken waarbij professionals met een uiteenlopende achtergrond zich over buigen. De vraag is niet langer 'welke kennisvoorsprong heb ik nu op mijn concurrent?' maar 'hoe snel kan ik nieuwe kennis ontwikkelen?'. Dat doe je samen met anderen - door verbindingen te leggen en anderen te betrekken. Een platte (projecten- en netwerk)organisatie helpt daarbij.

  • Vertel het verhaal van jouw 'waarom':
    Betrokkenheid creëer je met een duidelijke why van je organisatie. Organisaties (en leiders!) weten meer betrokkenheid te creëren wanneer ze een goed antwoord hebben op de 'waarom-vraag'. Zorg dat je eerst die vraag goed kunt beantwoorden, daarna komt pas het hoe en het wat. Laat niet alleen zien wat je doet maar vooral: waarom je het doet.

Moet dat nu?

Ja, dat moet nu. Want…

  • er komt een nieuwe generatie aan, een generatie die anders werkt en niet beter weet. Jij wilt straks de beste talenten kunnen kiezen voor je organisatie, met de beste mensen kunnen samenwerken.
  • ontwikkelingen gaan zo snel dat het steeds lastiger is om aan te haken.
  • en als je het nu niet doet - dan mis je de concurrentie, die komt ook steeds vaker uit een andere hoek. Denk aan Kodak die de slag verloor omdat ze de klant verkeerd inschatte, of aan de hotels die met verbazing kijken naar de opkomst van Airbnb.

En ja. dit geldt ook voor jou!

De uitgangspunten: transparant zijn, een open houding hebben, netwerken over je organisatiegrenzen heen en weten waar je het voor doet: die gelden voor ons allemaal. Wanneer jij dat zichtbaar oppakt en uitdraagt dan ben je een voorbeeld voor je omgeving - ook voor die leidinggevende die nog niet ‚om’ is. En daar krijg je heel wat voor terug: 


  • betere resultaten
  • hogere betrokkenheid van je team en collega’s en
  • misschien wel het belangrijkste: plezier in werk!

 

Wij wensen je veel succes!  



Geplaatst op: 20 november 2014

leiders in de 21ste eeuw