Ja

Ik wil de Leaders Online nieuwsbrief ontvangen.

Wat leuk dat je je hiervoor aanmeldt. Vul hieronder de gegevens in en je ontvangt voortaan elke editie.

Het invullen van de beide velden is verplicht.

Naam
E-mail
Verzenden

Wil je eerder verschenen edities lezen?
Ga hiervoor naar onze nieuws pagina.

Sluiten

Drie tips voor moderne leiders

Hoe ziet het nieuwe leiderschap eruit?
Dat was de vraag die we hebben beantwoord tijdens de Freelunch op donderdag 17 maart jl. Heb jij het gemist, of had je nog vragen na afloop? Dan is dit bericht voor jou!

 

 

Hiërarchie volstaat niet langer

Want dat leiderschap verandert in deze VUCA wereld, dat moge duidelijk zijn. Immers, als het werk en de organisatie veranderen, dan moet het leiderschap ook veranderen. De hiërarchie van vroeger, die ons weliswaar veel heeft gebracht, is nu niet meer geschikt.

 

Innovatie is belangrijker dan ooit, niet alleen om efficiënter te zijn dan je concurrenten, maar vooral om je te onderscheiden van andere aanbieders. Medewerkers hebben een steeds hogere opleiding en het belang van kenniswerk neemt toe. Om de flexibiliteit te verhogen heb je steeds meer parttimers, freelancers en ZZP-ers in je organisatie rondlopen, maar hoe bind je die aan je uitdaging? En iedereen is 24 uur per dag online. Het werk houdt nooit meer op.
En in die situatie moet je als leider sterk in je schoenen staan, wil je jouw team kunnen motiveren. Hoe doe je dat?

 

 

Het nieuwe leiderschap

Wij gaven drie tips in het webinar:

#1 Wees transparant.
Deel kennis en informatie met elkaar, laat weten wat de stand van zaken over projecten is. Nieuwe tools zijn daarvoor prima geschikt, en als leider kun je daarin het voorbeeld geven. Zorg dat je weet hoe social media werken, en deel met elkaar de laatste inzichten.

 

#2 Heb een open houding
Als leider moet je niet alleen bereid zijn om kennis, informatie en je netwerk te delen met anderen, je zult ook zelf een open houding moeten hebben en informatie naar je toe moeten halen. Sta open voor een andere blik, maak gebruik van de inzichten en ervaring uit andere branches en sectoren. En besef: er zullen fouten worden gemaakt. Dat is niet erg, zolang je er maar van leert. Straal dat ook uit naar je team: deel je vergissingen en laat zien wat je ervan hebt opgestoken.


#3 Creëer betrokkenheid
Misschien wel de grootste uitdaging: betrek je team bij de uitdaging waar jullie voor staan. Dat doe je door een gezamenlijk ‘WHY' te formuleren. Waar gaan jullie voor, wat willen jullie met elkaar bereiken? Met een duidelijk ‘waarom' breng je mensen in beweging. Niet alleen je klanten, maar ook, misschien wel juist, je medewerkers en samenwerkingspartners.

 

 

Leiderschap en social media

Voor veel leiders zijn social media nog onbekend terrein. Maar een ding is zeker: social media are here to stay. Als leider kun je dus maar beter zorgen dat je weet hoe het werkt, zodat je ook kunt afwegen op welke manier je het voor je organisatie wilt inzetten.

 

 

Vragen?

Wellicht heb jij na het lezen van deze samenvatting wel een vraag, net zoals de kijkers van het webinar. We zullen ze hieronder zo veel mogelijk beantwoorden. En staat jouw vraag er niet bij? Laat het weten en neem contact met ons op.

  • Is het voor elk bedrijf noodzakelijk om bedrijf gebruik te maken van social media? Er zijn toch ook bedrijven die huiverig zijn en misschien helemaal niet over willen stappen op social media. Doen deze bedrijven zich dan te kort? 

    Wat ons betreft is het zeker geen doel op zich om social media in te zetten. Social media zijn instrumenten die je kunt inzetten om een relatie op te bouwen met specifieke doelgroepen, zoals klanten, stakeholders, medewerkers. En voor iedere organisatie is het weer anders of en zo ja, op welke manier je social media wilt inzetten.
    S
    ocial media zijn echter op veel verschillende manieren inzetbaar. Dat gaat verder dan een berichtje sturen over wat je aan het doen bent: je kunt het benutten om kennis te ontwikkelen en verspreiden, een community te bouwen of beter en productiever samen te werken. Je zult dus in de praktijk vaak zien dat, wanneer je weet wat er allemaal kan, je het wilt gaan inzetten. 

    Door onwetendheid ‘nee' zeggen en je kop in het zand te steken doe je jezelf in ieder geval te kort. Dus zorg dat je weet wat er mogelijk is, en beslis dan pas of je ‘ja' of ‘nee' zegt. 


  • Hoe kunnen scholen/opleidingen hun studenten het beste klaar stomen voor de 'nieuwe arbeidsmarkt' om een goede leider te zijn binnen het gebruik van social media? 

    Veel studenten weten zelf al heel goed hoe zij social media kunnen inzetten, voor hen is ook niet meer de vraag of je het gebruikt, maar wat je op welk platform met elkaar deelt. Voor hen is de uitdaging vooral om te beseffen dat een organisatie en hun toekomstige collega's een andere blik op social media kan hebben dan zij zelf hebben. 

    Zij zijn immers opgegroeid als digital native en delen al van alles met elkaar. Kinderen op de lagere school maken vandaag al een boekbespreking in Google Docs en delen hem met de docent, om via de chatfunctie of opmerkingenoptie te overleggen wat er eventueel anders kan.  

    Aan scholen en opleidingen de uitdaging om dat bredere perspectief te bieden en ze te leren een open houding te hebben tegen deze, voor hen wellicht ouderwetse, opstelling. 


  • Hoe overtuig ik mijn baas dat hij moet participeren met social media?

    Het belangrijkste argument is wellicht dat social media zoveel kansen bieden, dat het zonde is om het niet te zonde. MIscshien kun jij met een beetje inlevingsvermogen wel bedenken wat het grootste zorgpunt is van je baas en zelf bedenken hoe hij daar social media voor kan gebruiken. En je zou hier eens kunnen kijken: daar geven we het antwoord op de mogelijkhe bezwaren die je baas zou kunnen hebben tegen social media. Succes! 


  • Zijn social media de nieuwe baas, die boven de organisatie hangt? 

    Wat je ziet gebeuren, is dat met de opkomst en mogelijkheden van social media ieder individu meer aan het woord kan komen en zichtbaar kan zijn. Hij kan zijn stem laten horen, medestanders vinden en zo een beweging in gang zetten. En wellicht brengt dat inderdaad ook een machtsverschuiving met zich mee, waarbij niet langer de top van een organisatie bepaalt wat er gebeurt, maar de massa.


  • Wat als the internet of things ook social media gaan gebruiken?
    Tja, dat is een lastige vraag. Je ziet nu inderdaad dat apparaten en machines, of onderdelen daarvan, worden verbonden met social media en op die manier communiceren met echte mensen. Dat zal in de toekomst zeker meer worden gebruikt. Welke gevolgen dat zal hebben en hoe dat uitpakt: eerlijk gezegd vinden we dat lastig voorspellen. Wie van jullie durft daar voor een uitspraak over te doen?

 

Handleiding ‘Social media voor leiders' cadeau

De deelnemers aan het webinar kregen de handleiding ‘Social media voor leiders' cadeau. Wil jij die ook ontvangen? Vul dan hieronder je gegevens in.

 

 

PS:

Kon jij er niet bij zijn tijdens het webinar?
Dan kun je hier terugkijken. Ook de sheets hebben we voor je klaar staan, je vindt ze hier.

 

 

Geplaatst op: 24 maart 2016

Leaders Radar

Met de nieuwsbrief Leaders Radar ontvang je informatie over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van leiderschao, krijg je boekrecensies en lees je intervieuws met experts en leiders.

 

WIl jij ook bijblijven? 

Volg het voorbeeld van honderden andere leidinggevenden en meld je hier aan! Je krijgt dan bovendien de 'Handleiding social media voor leiders' cadeau.