Ja

Ik wil de Leaders Online nieuwsbrief ontvangen.

Wat leuk dat je je hiervoor aanmeldt. Vul hieronder de gegevens in en je ontvangt voortaan elke editie.

Het invullen van de beide velden is verplicht.

Naam
E-mail
Verzenden

Wil je eerder verschenen edities lezen?
Ga hiervoor naar onze nieuws pagina.

Sluiten

Zo veroorzaak je veranderingen

Shift happens. In de ene sector wellicht wat sneller dan in de ander, maar: de veranderingen komen overal. Mensen die in de digitale sector werken zijn gewend aan snel veranderen, grote onzekerheden en duizenden mogelijkheden. Ze leggen de prestatielat vele malen hoger dan we zijn gewend. Niet alleen in de technologie, maar ook in alle andere sectoren.

Maar niet alleen ligt de prestatielat hoger, ook de omstandigheden waaronder moet worden gepresteerd, zijn vele malen zwaarder geworden. Economische en financiële tegenslagen, politieke onrust, de verstikkende werking van regelgeving en toezichthouders, reputatieschade - allemaal voorbeelden van het feit dat de wind niet in de rug, maar pal in ons gezicht staat.

Die combinatie van shift en shit happens leidt tot een ‘VOCA-wereld'. Een wereld waarin Wavemakers goed gedijen. 

 

Wavemakers

Wat betekent die veranderingen voor leiderschap?
Van der Loo ziet bij bedrijven die een GoGo houding aannemen - succesvolle start-ups, scale-ups en zogeheten ‘unicorns' - steeds meer leiders die als ‘Wavemaker' fungeren. Dat zijn mensen die open en positief tegenover de veranderingen staan. De verschillen tussen wavemakers en traditionele change managers zijn enorm. Ze spitsen zich toe op vier typerende kenmerken waarmee wavemakers aan de weg timmeren.

 

#1 Positieve energie

Allereerst hebben wavemakers een positieve energie: ‘It starts with wow'. 
Wavemakers weten enthousiasme en autonomie aan te boren bij zichzelf en anderen. Zij leven en werken vanuit een houding waarin je open en nieuwsgierig bent, in een flow zit en bereid bent iets te leren en uit te proberen. 

 

#2 Uitdagende ambitie

Een tweede kenmerk van Wavemakers is dat ze uitdagende ambities hebben. Ze hebben grote doelen. Denk maar Kennedy, toen hij aankondigde naar de maan te willen. Een groot doel - dat mensen aansprak. Waarom? Hij vertelde waarom hij het wilde, en sprak die groene knop aan door het uit te beelden, te visualiseren. Mensen konden bij wijze van spreken al zien hoe het was om op de maan rond te lopen. 

 

#3 Daadkrachtige prestaties

In de derde plaats beschikken wavemakers over het vermogen om daadkrachtige prestaties neer te zetten. Een idee zonder plan is een droom - en met alleen dromen kom je er niet. Je moet zorgen voor daadkrachtige prestaties. 

 

#4 Besmet anderen

In de vierde plaats en misschien wel het belangrijkste: een wavemaker doet het niet alleen, hij besmet anderen met zijn enthousiasme en weet zo een vliegwiel in gang te zetten. Een wavemaker maakt golven - samen met anderen. Dat begint met een enthousiasteling - denk maar aan het filmpje waar iemand de danser gaat volgen. 

 

Wil jij ook een wavemaker zijn?

Op basis van de vier zojuist genoemde kenmerken zetten wavemakers hun team en anderen in gang - of liever nog: in vuur en vlam. Het lijken misschien evidente kenmerken, maar vergis je niet: in de gemiddelde organisatie kom je ze maar mondjesmaat tegen. Alle reden dus om de vier kenmerken ook in jouw omgeving te ontplooien.
Je kunt dat het beste doen door er zelf mee te beginnen. In het uitgebreide artikel lees je daar meer over. 

Geplaatst op: 30 juni 2016

Leaders Radar

Met de nieuwsbrief Leaders Radar ontvang je informatie over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van leiderschao, krijg je boekrecensies en lees je intervieuws met experts en leiders.

 

WIL JIJ OOK BIJBLIJVEN? 

Volg het voorbeeld van honderden andere leidinggevenden en meld je hier aan! Je krijgt dan bovendien de 'Handleiding social media voor leiders' cadeau.