Ja

Ik wil de Leaders Online nieuwsbrief ontvangen.

Wat leuk dat je je hiervoor aanmeldt. Vul hieronder de gegevens in en je ontvangt voortaan elke editie.

Het invullen van de beide velden is verplicht.

Naam
E-mail
Verzenden

Wil je eerder verschenen edities lezen?
Ga hiervoor naar onze nieuws pagina.

Sluiten

'What matters now' van Gary Hamel

 

Vaak moet je goed gaan zitten voor het lezen een managementboek en het hoofdstuk voor hoofdstuk doornemen. ‘What matters now' van Gary Hamel daarentegen is een verzameling losse essays die ook op zichzelf zijn te lezen. Allen gaan in op wat vandaag de dag belangrijk is voor organisaties om te overleven in een wereld van voortdurende verandering. Lees dit boek niet wanneer je in slaap wilt worden geschud: na afloop staat scherp op je netvlies dat organisaties moeten veranderen.

 

In zijn boek ‘What matters now' gaat Gary Hamel in op onderwerpen die van belang zijn voor organisaties om in de huidige wereld van voortdurende veranderingen en sterke concurrentie te kunnen overwinnen. Dat doet hij rondom 5 onderwerpen:

  • Waarden
    Hamel pleit voor een terugkeer naar waarden zoals die in het verleden waren te zien onder rentmeesters: loyaliteit, menslievendheid, voorzichtigheid, verantwoordelijkheid en billijkheid. Hij beseft zich dat dit grote woorden zijn, die wellicht moeilijk in de praktijk zijn te brengen. Daarom geeft hij een aantal veronderstellingen om te hanteren bij lastige situaties. Zo suggereert hij om in te beelden dat je moeder al haar spaargeld heeft geïnvesteerd in jouw onderneming (om zo roekeloos handelen te voorkomen) en dat je je moet voorstellen dat je baas een oudere broer is (zodat je loyaal zult zijn en tegelijkertijd niet zult terugschrikken van het geven van feedback of tegengas). Op die manier kun je integer handelen en kunnen consumenten het vertrouwen in grote organisaties weer terugwinnen, aldus Hamel.
  • Innovatie
    Innovatie is en blijft belangrijk voor welvaart, ook in tijden van recessie en bezuinigingen. Hij legt uit waarom, geeft aan welke typen innovatieve bedrijven er er zijn en hoe je in je eigen organisatie innovatie kunt bevorderen. 
  • Aanpassingsvermogen
    Door onder andere uit te leggen waarom het voor organisaties nodig is snel te kunnen aanpassen en welke eisen dat stelt aan de organisatiestructuur laat Hamel zien hoe een vastgeroeste organisatie is te herkennen. 
  • Passie
    Innovatie en de bereidheid om te veranderen ontstaan uit passie - passie voor de mogelijkheid om impact te hebben, om een bijdrage te leveren aan het "why" van de organisatie. Hamel legt uit met welke managementprincipes je betrokkenheid en passie kunt bevorderen bij jouw medewerkers - óók bij de zogenaamde "facebookgeneratie". 
  • Ideologie
    De huidige managementfilosofie is veelal ingegeven door een behoefte aan controle. Hamel geeft aan dat dit niet langer afdoende is: vrijheid is voor hem het nieuwe sleutelwoord. Aan de hand van praktijkvoorbeelden laat hij zien hoe dat werkt en geeft hij aan hoe u dat in in uw eigen organisatie kunt implementeren.

 

Het boek is prettig leesbaar door de korte hoofdstukken, met vaak ronkende volzinnen. Hamel - die ook wel één van de meest invloedrijke managementdenkers wordt genoemd - schrijft stellig en vol overtuiging. Hij steekt zijn afkeur voor sommige praktijken niet onder stoelen of banken - vooral richting financiële instellingen. Daarbij houdt hij weinig rekening met de toenmalige omstandigheden, kennis of inzichten.

 

De trends en gevolgen die Hamel schetst zijn erg herkenbaar. De roep om een bestaansrecht, een duidelijk "why" van de organisatie horen wij in veel gesprekken met klanten terugkomen. Vaak wordt wel gezegd dat bedrijven niet langer ‘lean and mean' moeten zijn, maar ‘lean and meaningful'. Met ‘What matters now' schudt Hamel de lezer wakker en geeft hij een agenda om je te prepareren voor de toekomst. Als leidinggevende binnen grotere organisaties mag je dit boek dan ook niet laten liggen. Ook voor mensen binnen HR afdelingen is dit boek nuttig: het geeft handvatten om veranderingen te kunnen agenderen.

 

Geplaatst op: 22 november 2012

Weet jij al wat er nu toe doet?