Ja

Ik wil de Leaders Online nieuwsbrief ontvangen.

Wat leuk dat je je hiervoor aanmeldt. Vul hieronder de gegevens in en je ontvangt voortaan elke editie.

Het invullen van de beide velden is verplicht.

Naam
E-mail
Verzenden

Wil je eerder verschenen edities lezen?
Ga hiervoor naar onze nieuws pagina.

Sluiten

Veelgehoorde bezwaren tegen social media

5 manieren hoe jij je collega’s kunt overtuigen van het nut van social media

 

 

Als leider die de maatschappelijke ontwikkelingen op zijn netvlies heeft besef jij je: ‘social media are here to stay’. En je realiseert je dat het voor jouw organisatie belangrijk is om daarin te gaan investeren. Alleen - niet iedereen in jouw organisatie is daarvan overtuigd. Daarom in dit artikel: de meest gehoorde bezwaren:

 

  • ‘Onze klanten zijn niet te vinden op social media’  
  • ‘Onze concurrenten zijn niet aanwezig op social media’
  • ‘We krijgen toch geen opdrachten via social media’
  • ‘Social media waaien wel weer over’ 
  • ‘Het kost te veel tijd’


en de argumenten om daar tegen in te brengen.

 

TIP: Geen zin om het zelf uit te leggen aan je collega’s? Geef ze dit boek cadeau!

 

‘Onze klanten zijn niet te vinden op social media’

Zeker wanneer je een B2B-bedrijf bent zul je dit argument al snel horen. Het is waar: B2B bedrijven zijn minder frequent te vinden op social media dan B2B bedrijven. Toch kun je er zeker van zijn dat in bijna elke branche verschillende bedrijven te vinden zijn op 2 of 3 zijn op twee of drie sociale netwerken. Welke netwerken? Dat verschilt: de platformen die voor hun doel het best geschikt zijn.

 

Wat kun je hierop antwoorden?

Zeker in de B2B is LinkedIn het meest populaire platform. Miljoenen mensen gebruiken het. Begin dan ook met LinkedIn en toon de mogelijkheden van LinkedIn aan je collega’s:

 

  • Zoek bij de groepen op de doelgroep die je hebt en je ziet: talloze discussiegroepen waar professionals met elkaar in gesprek zijn over onderwerpen die voor hen en hun werk relevant zijn. Ben je bijvoorbeeld leverancier voor tuinbouwders? Dan zul je zien dat daar heel wat groepen voor zijn. 
  • Door deel te nemen aan deze groepen krijg je inzicht welke onderwerpen van belang zijn voor jouw relaties. Maar beter nog: door je aan te sluiten bij de groepen kun je de discussie ook beïnvloeden. Wees wel oprecht en zorg voor toegevoegde waarde: alleen het ‘zenden’ van commerciële boodschappen wordt niet gewaardeerd, veel groepsbeheerders verwijderen je dan ook uit de groep.
  • Check ook of jullie prospects een bedrijfspagina hebben op LinkedIn: veel organisaties zijn daar te vinden!


Dit zelfde kun je natuurlijk ook doen voor een paar andere grote social media netwerken. Wanneer jullie (potentiële) klanten op social media te vinden zijn, dan is het belangrijk dat jullie zelf er ook voor gaan zorgen dat je aanwezig bent en mee kunt doen met de online dialoog!

 

‘Onze concurrenten zijn niet aanwezig op social media’

Vergis je niet: je concurrenten zijn waarschijnlijk wel degelijk aanwezig. Maar misschien zijn het er nog niet veel. Of ze doen ze nog niet heel actief mee en zijn vooral ‘passieve kijkers’. Dat zou mooi zijn - dan heb je een voorsprong op je concurrenten! Jullie organisatie heeft dan de mogelijkheid om al je potentiële klanten waardevolle informatie te verstrekken - informatie waar de klanten naar op zoek zijn en waarmee jij ze kunt helpen. Hoe eerder je dat doet, hoe groter je kansen om een geloofwaardig online profiel op te bouwen.

 

Wat kun je hierop antwoorden?

  • Laat zien wat je concurrenten doen: check de social media platformen die relevant zijn voor jouw business en kijk hoe actief je concurrenten zijn.  
  • Zijn ze inderdaad niet (heel) actief? Gebruik dan het voordeel van (een van de) eerste zijn en ontwikkel een strategische visie en positie. Je zult niet lang de enige zijn - al snel zullen je concurrenten ook aanwezig zijn.
  • Merk je dat ze wel degelijk aanwezig zijn? Dan wil je toch niet achterblijven! Bepaal je visie welke positie je in het het social media landschap wilt innemen, afhankelijk van de doelen die jullie willen bereiken.

 

‘We krijgen toch geen opdrachten via social media’

Deze manager heeft als beeld dat vooral jongeren op social media te vinden zijn. Dat klopt maar voor een deel, afhankelijk van het platform waar je naar kijkt. Of hij denkt dat social media vooral gebruikt voor het uitwisselen van ‘chitchat’: ‘ik drink nu koffie met Jan’. Natuurlijk kun je dat soort berichten vinden, maar social media worden voor nog veel meer gebruikt!

 

Wat kun je hierop antwoorden?

  • Laat zien waar mensen social media voor gebruikten, waaronder het uitwisselen en zoeken van kennis en gebruikerservaring. Zo is Iens, de bekende website, alleen maar mogelijk door de inbreng van alle individuele bijdragen. Klanten kiezen op basis van de informatie die ze vinden over jouw bedrijf en producten - en dat van de concurrent.  

 

‘Social media waaien wel weer over’

De meeste mensen realiseren zich wel dat social media niet van voorbijgaande aard zijn - toch wordt het nog wel eens gebruikt als excuus, om niet te laten merken wat de werkelijke reden van de weerstand is.

 

Wat kun je hierop antwoorden?

  • Je kunt verschillende cijfers geven: hoeveel mensen hebben een LinkedIn account, hoeveel mensen zitten dagelijks op Facebook.  Onderstaande afbeelding geeft daarvoor de belangrijkste cijfers: 

    Buzzcapture.png
  • En natuurlijk verandert er inderdaad veel in het landschap van social media. Nieuwe trends komen op, technologische mogelijkheden veranderen. Misschien verdwijnt Facebook wel, net als Hyves of komt er een nieuwe hype op. Maar de manier van communiceren, die mensen hebben met social media, die verdwijnt niet meer. Je kunt maar beter zorgen dat je die manier van communiceren ook beheerst!
  • En vraag door: welke bezwaren heb je nog meer tegen social media? Zo kun je het best inschatten hoe je die bezwaren tegemoet kunt komen.

 

‘Het kost te veel tijd’

Ahh - dit is een lastige. Want als je social media goed wilt oppakken, dan kost het inderdaad tijd.

 

Wat kun je hierop antwoorden?

  • Bevestig dat het tijd gaat kosten, ook al gebruik je verschillende tools om het zo efficiënt mogelijk te doen. Schep geen verwachtingen dat het allemaal wel mee zal gaan vallen.  
  • Laat daar tegenover wel zien wat het gaat opleveren: extra inzicht in wat je klanten belangrijk vinden. Ook is het een voordeel dat de informatie die jouw organisatie via social media verspreid, potentieel een veel grotere reikwijdte hebben dan 1-op-1 gesprekken en mailwisselingen. En vaak brengen de activiteiten op social media nog veel meer, ook verrassende voordelen met zich mee.

TIP: Geen zin om het zelf uit te leggen aan je collega’s? Geef ze dit boek cadeau!

 

Oproep

Welke bezwaren hoor jij tegen een professioneel social media beleid? Laat het ons weten! Vul de poll hieronder in of stuur een mail. Met jouw input kunnen we onze tips voor jou nog meer op maat maken!

 

 

voetnoot: http://blog.hubspot.com/marketing/author/sam-lowe

 

 

 

Nieuws

Leaders radar!

Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief