Ja

Ik wil de Leaders Online nieuwsbrief ontvangen.

Wat leuk dat je je hiervoor aanmeldt. Vul hieronder de gegevens in en je ontvangt voortaan elke editie.

Het invullen van de beide velden is verplicht.

Naam
E-mail
Verzenden

Wil je eerder verschenen edities lezen?
Ga hiervoor naar onze nieuws pagina.

Sluiten

Glazen bol

Niemand weet hoe de toekomst er uit ziet, ook wij niet. Toch wagen we een poging! We geven hier een beeld van de wereld in 2022. We zijn benieuwd naar jouw visie hierover - laat het ons weten!

Januari 2022, ingelogd vanuit buitenland
Daar waar we 10 jaar geleden nog druk bezig waren met proberen te begrijpen wat social media ons ging opleveren, is het vandaag de dag een onderdeel van ons "zijn". Iedereen (zowel mens als organisatie) heeft zijn plek op het Internet gevonden.
Mede daardoor hebben ook andere ontwikkelingen plaatsgevonden. De rol van leider krijgt andere accenten. Zo is de splitsing tussen management en leiderschap voltrokken: managementtaken worden belegd bij werknemers die daar de benodigde kwaliteiten voor hebben. Leidinggevenden hebben vooral oog en tijd voor het uitzetten van een koers en het verbinden van mensen en netwerken. De klant en burger heeft door social media zijn invloed zien toenemen. Bedrijven zijn kleiner geworden en werken samen met ZZP-ers, grote organisaties gaan weer terug naar kleine bestuurbare units. Klantenbinding loopt vooral via social media, innovaties volgen elkaar snel op. Maatschappelijk verantwoord ondernemen en daarover communiceren is de sleutel naar de klant en op de arbeidsmarkt. We worden niet meer afgerekend op wat we weten maar meer hoe we een complexe vraag in samenwerking met anderen kunnen oplossen. De voornaamse functie eisen vandaag de dag? Creativiteit en sociale vaardigheden- want die heb je nodig om in divers samengestelde teams goed te kunnen werken aan complexe vraagstukken.
De vaste pensioenleeftijd is afgeschaft, mensen kunnen werken zolang ze willen en inzetbaar zijn. Burgers zijn zelf verantwoordelijk voor de invulling van hun oude dag - in tijd en geld!
We hebben sinds 2012 door onder andere de financiële recessie, de opkomst van social media en de zogenaamde generatie Z een andere kijk gekregen op onze behoeften, de wereld en onze interactie met elkaar. Betrokkenheid, lef en de bereidheid en behoefte te delen met elkaar - bleken de fundamenten voor vernieuwing te zijn!

 

 

Andere visies

Maatschappij
De wereld verandert. Hoe blijf jij bij?  »

Social media
Opkomst social media niet te stuiten  »

Generatie Z
Toetreden nieuwe generaties op de arbeidsmarkt »

Glazen bol
Hoe zou de wereld eruit zien in 2022? »

Leiderschap
Naar een nieuw leiderschap  »

Inspiratie
Onze inspiratiebronnen  »